Gamifikacja, nazywana także grywalizacją, może być stosowana w marketingu, sprzedaży, zarządzaniu zespołem, szkoleniach wewnętrznych. Wykorzystuje mechanizmy znane z gier: nagrody, uznanie, możliwość rywalizacji, jasno określony cel, możliwość sprawdzania wyników i oceniania własnej skuteczności, by zwiększyć motywację i dać pracownikom radość z wykonywanej pracy. Może rozwiązywać problemy biznesowe, zwiększać częstość odwiedzin strony internetowej, przyciągać nowych klientów. Tym właśnie się zajmuję.
Jestem odpowiedzialna za wdrażanie technik gamifikacji w firmach. Chyba najpopularniejszym sposobem jest stworzenie tabeli skuteczności i przyznawanie pracownikom punktów za wykonane zadania oraz dodatkowe aktywności. Punkty sumuje się np. na koniec miesiąca i osoba z najlepszym wynikiem dostaje nagrodę, np. pierwszeństwo rezerwacji sali konferencyjnej, dodatkowy dzień urlopu, kupony na lunch. Warto dobrze przemyśleć wybór nagrody, to nie musi być pobyt w luksusowym hotelu w Dubaju, ale z drugiej strony nie można zaproponować nagrody zbyt mało atrakcyjnej - nikt nie będzie chciał się starać, żeby zdobyć firmowy długopis. Inne typy grywalizacji to np. udział w grze polegającej na zarządzaniu wirtualnym przedsiębiorstwem - wchodząc w role osób odpowiedzialnych za przyszłość firmy pracownicy uczą się podejmowania kluczowych decyzji, budowania relacji i współpracy z innymi, rozwijają umiejętności analityczne.
Można też zaproponować podzielenie całej kadry na zespoły, które będą wspólnie wykonywać rozmaite ciekawe zadania, np. wspólne spalanie kalorii na firmowej siłowni, odszukanie autora jakiegoś cytatu, zrobienie zdjęcia interesującego budynku w mieście. Za wykonanie zadań przyznawane są punkty, a zespół, który wygra rywalizację, też otrzymuje nagrodę. Moim zadaniem bywa też urozmaicanie szkoleń. Zamiast tradycyjnych wykładów, podczas których pracownicy często są nieobecni duchem, proponuję zdobycie nowych umiejętności poprzez grę, np. wyszukanie w grupach potencjalnych niebezpieczeństw w miejscu pracy zamiast wysłuchania wykładu o BHP. W kampaniach marketingowych elementy grywalizacji proponowane potencjalnym klientom przyczyniają się do zwiększenia zainteresowania produktem. Np. gra miejska polegająca na wyszukaniu logo firmy w miejskiej przestrzeni albo umieszczanie na plakatach kodów QR - po ich zeskanowaniu klienci zyskują rabat na reklamowane produkty.
Co powinnam umieć?
Muszę znać się na zarządzaniu zespołem, wiedzieć, w jaki sposób komunikować się z pracownikami i zarządami firm, potrafić rozpoznawać ich potrzeby, określać mocne i słabe strony.
Jeśli współpracuję z międzynarodowymi korporacjami o różnojęzycznym personelu, muszę znać języki obce, żeby móc tłumaczyć zasady grywalizacji obcojęzycznym pracownikom. Ta umiejętność pozwala mi też szukać w sieci światowych nowinek z mojej branży i czytać obcojęzyczną literaturę fachową.
Do sprawnego porozumiewania się z ludźmi, którym proponuję różne typy zadań gamifikacyjnych przydaje mi się dobra dykcja i umiejętność wysławiania się poprawną polszczyzną.
Jakie kompetencje miękkie są ważne w mojej pracy?
- kreatywność,
- odpowiedzialność,
- opanowanie,
- cierpliwość,
- dokładność,
- umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów z innymi.
Gdzie mogę pracować?
Mogę znaleźć zatrudnienie w firmach z różnych branż.