ZAWÓD PRZYSZŁOŚCIZdjęcie zawodu
W. żeńska

Projektant emocji

Sprawiam, że użytkownicy cyfrowych narzędzi podczas korzystania z nich odczuwają określone emocje.

Projektant emocji

Sprawiam, że użytkownicy cyfrowych narzędzi podczas korzystania z nich odczuwają określone emocje.


WERSJA żeńska

Dlaczego lubię ten zawód?

Lubię moją pracę, bo jest kreatywna. Każdy projekt to nowe wyzwanie, niepodobne do poprzednich. Umiejętność wpływania na ludzkie emocje stale motywuje mnie do działania. Doskonale wiem też, co jest popularne w sieci, bo jestem częścią wielkiego przemysłu internetowych usług.

Czym się zajmuję?

Rosnąca konkurencja między firmami oferującymi produkty lub usługi z tej samej branży sprawia, że poszukuje się nowych sposobów na przyciągnięcie uwagi klientów. Oddziaływanie na emocje konsumentów pozwala firmom wyróżnić się z tłumu, zbudować pozytywny wizerunek swojej marki i zdobyć nowych klientów. 


Moim zadaniem jest sprawiać, żeby użytkownicy gier, aplikacji, stron internetowych, mediów społecznościowych odczuwali w danym momencie takie emocje, jakie chcieli u nich wywołać twórcy tych cyfrowych narzędzi. Chodzi o maksymalne zwiększenie prawdopodobieństwa, że filmik lub relacja w mediach społecznościowych naprawdę rozbawia tych, którzy ją oglądają, że zdobycie kolejnego poziomu w grze wywołuje uczucie dumy i zadowolenia u graczy, że post akcji charytatywnej wzrusza i skłania do zaofiarowania swojej pomocy.
Żeby skutecznie wykonywać swoją pracę, na bieżąco śledzę to, co dzieje się w cyfrowym świecie, co jest modne, czym interesują się osoby w grupie docelowej określonej przez moich zleceniodawców. Obserwuję reakcje użytkowników na treści zamieszczane w sieci, czytam ich komentarze, recenzje. W ten sposób zdobywam wiedzę o tym, co aktualnie wywołuje u nich emocje i jakiego rodzaju. Mając takie informacje i znając się na ludzkiej psychice, mogę zaplanować, co trzeba zrobić, żeby różnego typu cyfrowe produkty i to, co jest publikowane w sieci, poruszało odbiorców w zakładany sposób.
Ustalam dobór kolorów i elementów graficznych, rodzaj muzyki odtwarzanej w tle w danym momencie, treść komunikatów pojawiających się w grze po zdobyciu przez użytkownika danej liczby punktów albo zdobyciu kolejnego poziomu. Określam, jaki długi ma być post lub film w mediach społecznościowych, jak zredagować treść wpisu na blogu lub komunikatu prasowego.
Sprawdzam też, czy udało mi się takimi działaniami osiągnąć zamierzony efekt. Jeśli np. okaże się, że użytkownicy reagują całkiem inaczej niż chciałem, odczuwają inne emocje, wyciągam z tego wnioski na przyszłość i odpowiednio modyfikuję kolejne komunikaty.


Co powinienem umieć? 

Muszę potrafić oceniać, jaką muzykę, grafikę i kolory należy zastosować w cyfrowych narzędziach różnego typu, żeby wywołać u użytkowników konkretne emocje.


Muszę potrafić sprawnie posługiwać się programami do obróbki grafiki i edycji filmów, umieć tworzyć projekty materiałów wideo, postów w mediach społecznościowych, spotów reklamowych, wpisów na bloga, komunikatów wyświetlanych w grach komputerowych. Muszę umieć sprawdzać, czy użytkownicy produktów, odbiorcy treści na portalach społecznościowych albo gracze reagują na produkty i materiały w sposób zamierzony przez twórców tych cyfrowych narzędzi.
Muszę znać się na mechanizmach rządzących ludzką psychiką, wiedzieć, jak wywoływać konkretne emocje i jak wpływają one na zachowania człowieka.


Jakie kompetencje miękkie są ważne w mojej pracy? 

  • kreatywność,
  • odpowiedzialność,
  • spostrzegawczość,
  • empatia,
  • umiejętność niekonwencjonalnego myślenia,
  • umiejętność pracy pod presją czasu,
  • odporność na stres. 

Gdzie mogę pracować? 

Mogę znaleźć zatrudnienie w agencjach reklamowych, domach mediowych, agencjach interaktywnych lub w firmach z różnych branż. 


Źródła: 

Emotion designer [ENG],

What is Emotional Design? [ENG]


Tekst udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0). Jeśli chcesz go rozpowszechnić lub użyć w swoich materiałach, zajrzyj tutaj.