Zdjęcie zawodu
W. męska

Kaskaderka

Dubluję aktorów podczas niebezpiecznych scen.

Kaskaderka

Dubluję aktorów podczas niebezpiecznych scen.


WERSJA męska

Dlaczego lubię ten zawód?

Pracując przy kręceniu filmów poznaję sławnych aktorów i reżyserów. Dzięki swojemu talentowi i ciężkiej pracy zdobywam nagrody, np. World Stunt Award, oraz uznanie w świecie filmowców. W mojej pracy na pewno nigdy się nie nudzę. Cały czas doskonalę swoje umiejętności, szukam nowych pomysłów na niesamowite triki i efekty.

Czym się zajmuję?

Chociaż zawodowi aktorzy muszą być sprawni fizycznie, to niektóre sceny są dla nich zbyt trudne lub niebezpieczne, a kontuzja gwiazdy filmowej mogłaby spowodować długą przerwę w kręceniu filmu, dlatego to ja i moi koledzy występujemy w tych trudnych ujęciach, zastępując gwiazdy. Często gram też „na własny rachunek”, wcielając się w rolę ofiary wypadku, bójki, katastrofy samolotu. Uczestniczę w nagrywaniu scen zbiorowych, takich jak bitwy albo pościgi, grając różne postacie według wskazówek udzielanych przez reżysera. 


Sprawność fizyczna i wszechstronność to podstawa w mojej pracy. Muszę nie tylko być wysportowana, ale też znać się na różnych sztukach walki, umieć pływać i nurkować, jeździć konno, wspinać się, skakać ze spadochronem, prowadzić samochód rajdowy. Tego wszystkiego można nauczyć się na różnych kursach, ale dopiero skończenie szkoły dla kaskaderów pozwoliło mi dowiedzieć się, jak wykonywać takie triki kaskaderskie, jak wypadanie przez oszklone okno, dachowanie, palenie się, upadek z wysokości. Przy kręceniu wszystkich widowiskowych i ryzykownych scen najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa osobom występującym w tych ujęciach. Muszę wiedzieć, jak dbać o swoje zdrowie i życie oraz jak przygotowywać miejsce nagrywania konkretnych epizodów, żeby uczestnicy zdjęć nie odnieśli poważniejszych urazów. Chociaż plan zdjęciowy tylko „udaje” rzeczywistość, to jednak ogień naprawdę się pali, potłuczone szkło jest ostre, a upadek z wysokości może skończyć się poważnym złamaniem. 
Podczas kręcenia konkretnych ujęć używam specjalistycznego sprzętu, który pomaga w bezpiecznym i efektownym wykonywaniu sztuczek. Należą do niego np. uprzęże, batut, trampoliny, airbag do upadków z wysokości, klatki antykapotażowe, które zwiększają bezpieczeństwo podczas dachowania samochodów, kamizelki wypornościowe, butle tlenowe, ubrania z nomeksu, czyli tkaniny ognioodpornej. Korzystam też z urządzeń do tworzenia odpowiednich efektów specjalnych: najazdy do skoków i wywrotek samochodowych i motocyklowych, siłowniki do efektów rozbicia samochodu, kompresory, maszyny do wytwarzania sztucznego śniegu i dymu, wyciągniki elektryczne, wytwornice pary. 


Co powinnam umieć? 

Muszę znać rodzaje substancji, stosowanych na planie filmowym do wytwarzania dymu, mgły, sztucznego śniegu i innych efektów specjalnych, oraz wiedzieć, jak bezpiecznie ich używać podczas kręcenia poszczególnych scen. 


Muszę wiedzieć, jakie siły i przeciążenia działają na człowieka oraz sprzęt kaskaderski podczas wykonywania różnych skoków, upadków, wypadków samochodowych, żeby móc jak najlepiej zabezpieczyć się przed kontuzjami, złamaniami, stłuczeniami. 
Muszę znać matematykę, żeby obliczać, jakie siły działają na moje ciało i sprzęt podczas konkretnej ewolucji, jak długo mogę bezpiecznie biec, gdy się palę czy ile mogę przebywać pod wodą mając określony zapas tlenu. 


Jakie kompetencje miękkie są ważne w mojej pracy? 

  • dokładność,
  • opanowanie,
  • odporność na stres,
  • szybki refleks,
  • umiejętność pracy pod presją czasu,
  • odwaga,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • wyobraźnia przestrzenna,
  • podzielność uwagi,
  • odpowiedzialność,
  • umiejętność pełnego skoncentrowania się na pracy.

Gdzie mogę pracować? 

Mogę znaleźć zatrudnienie przy produkcji filmów, programów telewizyjnych, seriali,…


Tekst udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0). Jeśli chcesz go rozpowszechnić lub użyć w swoich materiałach, zajrzyj tutaj.